Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Wel heb ik ervaren dat beelden die ik gemaakt heb met middenformaat het lijkt alsof hier de scherpte werkelijk vanaf spat. Zeker van enige afstand en bij beelden die niet al te veel kleine details bevatten lijkt 't alsof de beelden scherp scherp scherp staan te schreeuwen. Toen ik overging naar 4X5 herken ik ook een zekere mate van teleurstelling dat dit effect verloren bleek te zijn. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dit door 't optiek kwam en niet zozeer door het negatief formaat.
Mooi verhaal, waar ik me in kan vinden. Ik zag iets in beelden wat ik scherpte noemde. Ik ging van middenformaat naar grootformaat, omdat ik meer scherpte wilde. Later ben ik dat details gaan noemen. Ik vind het heerlijk om op zo'n grote plaat de fijne details te zien, de prachtige stofuitdrukking. Maar ik realiseerde me dat dat geen scherpte is. Als ik op normale kijkafstand het beeld bestudeer, dan is een grootformaat foto van mij minder scherp dan een middenformaat foto. Ik ben er voor mezelf nog niet uit wat dat is. Ik heb een sterk vermoeden dat contrast één van de belangrijkste factoren is.