• 09-17-2008 01:46 PM #0
    Huub
    Huub is offline

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Op ebay zag ik een aantal 2500 tanks voorbij komen maar ik zie geen spoelen voor zelfs 4x5 erbij dus of dat nu zo verstandig is?

Wel kwam ik bij B+H een nieuwe 3006 tank tegen maar die kost even 299 dollar. Nu staat die wel laag maar toch een aardige prijs.

Voor mij als onwetende als ik het goed zie heeft een expert tank(of 3000 serie) geen spoel maar een aantal inwendige cilinders waar de film in moet?

R
    Jobo produceert twee sytemen om vlakfilm in te ontwikkelen. De serie 2500 zijn drums waar een spoel in gaat. Je kunt spoelen voor 35 mm, rolfilm en een aantal formaten vlakfilm t/m 4x5 krijgen. Er zijn een aantal maten en een verlengstuk zodat je de capaciteit naar believen kunt vergroten. Zie Jobo site voor de precieze gegevens.
    Voor film groter dan 4x5 bestaan er in het 2500-systeem geen spoelen, maar je kunt deze film net als fotopapier ontwikkelen, door ze tegen de wand van de tank te klemmen met de emulsie naar binnen. Je moet de films dan buiten de tank spoelen om de antireflectielaag te verwijderen. Nadeel is dat je dan maar een beperkt aantal films tegelijk kunt ontwikkelen, terwijl je met 4x5 probleemloos 12 stuks of zelfs 18 stuks tegelijk doet. Dit zelfde principe kun je ook met andere tanks uitvoeren, zoals oude papierdrums, Pattersontankjes en dergelijke. Je klemt de film aan de binnenwand van de drum en ontwikkelt met hetzelfde principe als je papier ontwikkelt.

Het tweede Jobo systeem zijn de expert drums, serie 3000. Dit systeem werkt niet met spoelen maar met interne kokers die je in een grotere tank stopt. In de serie 3000 kun je ook de grotere formaten vlakfilm kwijt. Nadeel is dat het kostbaar is, waar bij komt dat dit systeem niet op elke jobo-processor past. Voordeel is dat het een zeer regelmatige ontwikkeling oplevert en dat het een investering is die je maar een keer hoeft te doen.
    Last edited by Huub; 09-17-2008 at 01:51 PM. Click to view previous post history. Reason: typo
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote