Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Voor mij zelf hanteer ik een meer geheel pragmatische aanpak. Als vuistregel heb ik dat om alle details van een negatief zichtbaar te maken je moet vergroten tot ongeveer 6 maal lineair. Voor verschillende films is het natuurlijk elke keer weer anders, maar dit is een vuistregel. Bij KB is dit dus 18 X 24 cm Als de vergrotings maatstaf groter wordt ga je dus niet meer detail zien.
Dus als het om details gaat zou ik zeggen dat een 13 X 18 met gemak tot een meter breed vergroot kan worden zonder dat je detail gaat inleveren. (18 x 6 = 108)

Nogmaals mijn eigen "boere wijsheid"
En er zijn natuurlijk allerlei andere aspecten aan het beeld die formaat afhankelijk zijn.....
Vuistregels kunnen heel praktisch zijn. En voor kleinbeeld heb ik soortgelijke vuistregels. Maar, als je een probleem krijgt, zoals Obelix aanhaalt (grote groepen fotograferen), dan kun je beter de systematische aanpak, die Stoebel aangeeft, volgen. Het grote voordeel van de systematische aanpak is, dat je niet alleen een resultaat optimaliseert, maar dat je ook een inzicht krijgt in de factoren, die tot de beeldkwaliteit bijdragen. Dat inzicht in de factoren, die de beeldkwaliteit bepalen wordt na verloop van tijd een vaste bagage, waar je onbewust gebruik van maakt bij je opnamen. Het nadeel van vuistregels is dat ze geen inzicht verschaffen.

Jed