Quote Originally Posted by argentic View Post
MTF, helderheidsverschil, contrastverschil, contrastoverbrugging, contrastoverdracht, beeldoverdracht en beeldkwaliteit ?? En dan ook nog het menselijk oog . . . Zelfs na enkele keren lezen zie ik helaas door de bomen het bos niet meer.
Wilbert, je bent de enige fotograaf niet. Ik schrijf fotograaf vetgedrukt. Voor niet-fotografen is de relatie beeldkwaliteit en contrastoverdracht gesneden koek. En dat zijn vele mensen van allerlei soort. Over het onderwerp staan honderdduizenden artikelen op internet. De moderne inzichten in de relatie beeldkwaliteit en contrastoverdracht zijn in 1947 bij Zeiss geformuleerd.. Dus we werken alweer zo een 60 jaar met die inzichten.
In de fotografie is men bekend met de inzichten van meer dan 60 jaar geleden. [ de tijd dat je een scherptekaart ging fotograferen om de kwaliteit van een lens te testen]. En zo lopen er twee benaderingen door elkaar. En volgens mij komt de verwarring daardoor tot stand.. Niets is moeilijker dan een oude gewoonte in te ruilen voor een nieuwe gewoonte.
In de digitale fotografie wordt uitsluitend de moderne methode gehanteerd. Dus de oude gewoonten zullen op den duur wegslijten.
Ik heb jonge fotografen de moderne methode wel eens uitgelegd. Ze begrijpen het in de kortste keren. Maar hoe leg je zo iets op schrift uit, als de lezer in wezen met zijn gedachte in een andere wereld leeft? Het heeft ook lang geduurd voordat de mensen aanvaarden dat de wereld niet plat maar een bol was.

Jed