• 11-27-2008 01:58 AM #0
    Jed Freudenthal
    Jed Freudenthal is offline

Shooter
    4x5 Format
    Nog een aantal opmerkingen over de organisatie van de meetings. Ik zou het aanmelden voor een meeting vrijlaten, maar wel duidelijk maken dat je met een limiet moet werken. Een limiet die wordt bepaald door de situatie. Wanneer we praten over de studio van Gary, dan is 10 personen het maximum alleen al vanwege de ruimte.

Ga je in de studio bijvoorbeeld portret doen, dan is 5 personen het maximum. Maar er is ook een minimum, omdat je het licht moet bedienen. Nog sterker, die personen moeten al wat van licht begrijpen.
    Ga je op locatie portret doen, dan hangt het van de locatie af. Ik heb wel in fabriekshallen gewerkt en dat gaat heel anders dan in een cafe of een museum.
    Bovendien gaan de discussies dan over uitlichting. De discussies zijn praktijkgericht.

Maar ook het gebruik van de camera is gebonden aan de situatie. Als er portret wordt gedaan, zal gauw naar middenformaat grijpen. Het kan de Rollei zijn, maar incidenteel zal ik middenformaat op de Linhof 4x5 doen. Dat we tot nu toe hoofdzakelijk met LF hebben gewerkt heeft in hoofdzaak te maken met het feit dat we tot nu toe.landschap hebben gedaan.

Overigens ben ik ook al eens met de organisatie van een studiosessie portret bezig geweest. {ik heb de beschikking over een studio in Amsterdam]. Maar de belangstelling was destijds niet echt groot. Er was duidelijk meer belangstelling voor landschap. Maar de belangstelling kan zich wijzigen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-27-2008 at 02:43 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote