Op basis van eerdere ervaring, heb ik het volgende voorstel:
Voor de lunch laat Geert zien hoe je met de apparatuur als flitsers, reflectoren etc om moet gaan.( 20 minuten)
Dan demonstreren Geert en Marc, ook voor de lunch, hoe de werking van licht is, aan de hand van enige basisuitlichtingen.
De deelnemers kunnen, als zij dat willen hier opnamen maken. Deze opnamen kunnen ze thuis uitwerken en vormen zodoende een goede geheugensteun. Uiteraard worden bij dit onderdeel ook de matglasbeelden bekeken. De ervaring heeft mij geleerd dat dit onderdeel een levendige discussie van de deelnemers oplevert.
In de middag, na de lunch kunnen we in twee groepen splitsen en met de opgedane ervaring aan de gang gaan.
Voor dit voorstel heb je twee modellen nodig. In de ochtend kunnen de uitlichtingen dan ook aan een dubbelportret gedaan worden. Of, als je geheel verschillende typen modellen hebt, kun je je op verschillende soorten uitlichting richten.

Ik zou niet met gewoon kunstlicht aan de gang gaan. Het geeft een enorme hitte. En de modellen worden niet goed van het felle licht.

Jed