Quote Originally Posted by Matthijs
Sinds kort experimenteer ik wat met een pyro-ontwikkelaar (Pyrocat HD, van Lotus View Camera). De resultaten zijn prima, ik vraag me alleen af welke fixeer te gebruiken. Ik lees op internet dat je een 'non-hardening' en een alkalinefixeer moet gebruiken. Ik had nog een flesje Amaloco x89 (ammonium thiosulfaat) staan, welke ik dan ook gebruikt heb. Alles ziet er prima uit.

Mijn vraag is dan ook; waarom moet je alkalinefixeer gebruiken i.c.m. een pyro-ontwikkelaar, en valt mijn Amaloco x89 daar ook onder?
X 89 is een zure fixeer.
Alkaline fixeer is NatriumThhiosulfaat of AmmoniumThiosulfaat in een basische oplossing.

Vroeger waren foto emulsies vaak erg zacht en kwetsbaar. Ik heb nog ooit meegemaakt dat de emulsie gewoon van de film af gleed omdat de film te lang geweekt had. Daarom werd er een emulsieharder in de fixeer gedaan. Maar die werkte alleen in een zuur milieu. Dus moest er een zuur stopbad en zure fixeer gebruikt worden. Nadeel was dat er langer gespoeld moest worden om de fixeer weer uit de gehardde emulsie te krijgen. Bovendien hecht zure fixeer zich aan de vezels van barietpapier, waardoor je een uur moet spoelen.

Inmiddels hebben alle moderne emulsies een extra beschermingslaag waardoor harder overbodig is geworden. Zure fixeer is dus eigenlijk zwaar verouderd. Het stopbad dient tegenwoordig alleen nog om het ontwikkelproces abrupt te stoppen.

Alkalische fixeer is dus tegenwoordig veel slimmer. Helaas is die in Nederland nergens kant en klaar te krijgen. Dus moet je hem zelf mengen.

Pyro ontwikkelaar heeft de eigenschap om op de plekken met veel zilver een geelgroene tot bruine kleur te produceren. Dat werkt echter veel minder in een zuur milieu. Dus kun je alkalische fixeer gebruiken, en/of de film na het spoelen nog eens in de gebruikte (basische) ontwikkelaar laten trekken. Daardoor wordt de kleuring sterker en krijg je zachtere hoge lichten.

Mijn eigen ervaringen met (dure) Pyro-ontwikkelaars waren erg wisselend. En de resultaten waren niet of nauwelijks beter dan zorgvuldig gebruikte Perceptol. Dus ben ik ermee gestopt.

G.

Overigens een mooie foto van je kokende vriendin. Met Pyro gedaan?