Quote Originally Posted by PieterB
Zoals jullie (mss) weten deed ik gisteren mijn eerste 'reportage/portretfoto's'. één filmpje is al goed ontwikkeld maar zitten maximum 5 goede foto's op, iets minder dan ik verwachtte. Nu heb ik vanmorgen nog een tweede rolletje ontwikkeld en wat raad je: ofwel is de spiraal verschoven ofwel ben ik even verstrooid geweest waardoor ze niet helemaal onderaan het ontwikkeltankje terechtkwam. Gevolg: negatief waar bijna géén zwart maar wel veel transparante stukken te zien zijn.
Het kan ook simpelweg stevige onderbelichting zijn, of verkeerde verdunning/ontwikkeltijd etc. Als een spiraal niet goed in het tankje zit krijg je meestal negatieven waarvan de onderste helft wel en de bovenste helft niet ontwikkeld is.

Met mijn scanner haal ik er nog iets bruikbaars uit.... zou dit analoog ook kunnen (ander papier) Ik weet het niet maar lijkt me toch iets moeilijker dan photoshop erop los te laten.....
Ik leg een andere filter in de vergroter, pas de belichtingstijd aan en voilà. Of dat veel langer duurt dan photoshop vraag ik me af. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om.

Van verkeerd ontwikkelde negatieven is misschien nog wel wat te maken. Maar echt goed wordt het nooit. Noch digitaal, noch analoog. Nu ervaar je de eerste regel van de beroepsfotografie: "Ken je apparatuur en je materialen grondig". Volgens mij geldt dat zowel voor analoog als digitaal. Een portretsessie doen terwijl je nog zoekt in de gebruiksaanwijzing van je camera, niet weet wat de resultaten zijn van een film-ontwikkelaar combinatie, of niet weet wat layers zijn, is eigenlijk vragen om moeilijkheden. Misschien had ik je moeten adviseren om Ilford XP2 film te gebruiken, zodat je in elk geval zeker was geweest van redelijke negatieven.

Ik bedoel dit niet als flauwe opmerking achteraf. Ik ben er helaas zelf ook op deze manier achter gekomen dat ik zeker moet zijn van mijn apparatuur en materialen voordat ik zulke opdrachten accepteer. Ik heb dat destijds opgevat als een goede les voor de toekomst.