Quote Originally Posted by PieterB
Maar géén probleem: ben nu de laatste 2 filmpjes aan het inscannen en ze zien er bijzonder goed uit. Ik ben wel minder en minder te vinden voor apx 100. (belicht op soms 50 en soms 100) De resultaten met tmax 400@200 zijn veel beter. Natuurlijk was er weinig licht maar dan nog....
Bij het inscannen heeft apx ook géén grijze of zwarte tinten maar eerder een soort groen. OK als je werkt met een vergroter zal dit wel weggaan maar dan nog.... voor mij toch een andere drager. Ik hoop dat trix en foma me meer zal bevallen. (na de komende testperiode kies ik mijn ontwikkelaar/film combinaties zodat we kunnen 'calibreren'
Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Negatieffilm is niet gemaakt om ingescand te worden. Dus zal toevallig de ene film beter scannen dan de andere. Maar dat zegt weinig over de kwaliteit van de film. Als de APX film groenig is (met het oog bekeken), dan heb je niet lang genoeg gefixeerd en/of gespoeld.

Foma zal je helemaal niet bevallen onder de scanner, want die heeft een ronduit blauwe drager.

Ik heb verschillende collega's die voor het scannen zweren bij Ilford XP2. Dat is eigenlijk een kleurenfilm die je gewoon door de 1-uursservice laat ontwikkelen, maar zwartwit foto's oplevert. Omdat hier het beeld niet uit zilverkorrels bestaat maar uit grijze kleurvlekjes, is hij beter geschikt voor de scanner.