Quote Originally Posted by archphoto View Post
Een vergrotingsraam kan handig zijn, maar is als je kunststof gecoat papier gebruikt niet helemaal nodig.
Contactraam als je contactafdrukken wilt hebben
Enige vorm van ventilatie kan handig zijn, moet wel lichtdicht zijn.
10 minuten in het donker staan om je ogen te laten wennen en dan goed rondkijken.

Dat was het voor een eenvoudige beginners opzet, als je een beetje bezig bent kom je er van zelf achter wat je er verder bij wilt hebben.

Succes !
Peter
Een tankje met spiraal om films in te ontwikkelen lijkt me ook wel handig, evenals enkele wasknijpers, die je met een touwtje aan het plafond hangt, om je films en foto's te drogen. Een waslijn kan natuurlijk ook.
Verder is naast een dokalamp ook een witte lamp wel makkelijk voor het beoordelen van de gefixeerde foto's. De mijne is met een trekschakelaar te bedienen, waarvan het touw met enkele katrolletjes door de halve doka loopt. Ook maken enkele tafels dat je niet op de grond hoeft te werken ;-) Een voor je schalen - vier is trouwens handiger dan twee - en een voor je vergroter en je papier.
Als je film gaat ontwikkelen is een goede thermometer absoluut noodzakelijk. Je moet tot een halve graad kunnen aflezen en liever nog wat nauwkeuriger. Verder zijn enkele maatbekers van de Hema en een digitaal keukenwekkertje uit dezelfde winkel aan te raden. Het dokagebruik van je keukenmaatbekers wil ik ontraden, zeker als je met toners aan de slag gaat.

Als je een zolder met een houten vloer hebt, kan het handig zijn om er een zeil op te leggen. Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar bij mijn gaan er af en toe wat drumpels over de vloer en soms ook wel iets meer dan een paar druppels. Een zeil voorkomt lekkage.
Het nut van een contactraam ontgaat me volledig. Een stuk glas dat iets groter is dan 24x30 voldoet uitstekend. Ook ventillatie is niet echt nodig als je alleen af en toe in een zwartwit doka staat.

Verder staat er op de ilfordsite een heel behoorlijke handleiding voor een doka, is er in het Engelstalige forum van deze site een mega draad met foto´s van talloze doka´s en is er, voor als je geen engels kunt, in menig tweedehangsboekenwinkel een hele stapel boeken over dit onderwerp te vinden.