• 03-05-2009 02:25 AM #0
    Jed Freudenthal
    Jed Freudenthal is offline

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jed zijn methode is bij een continu print proces natuurlijk efficiënter. Nadeel is natuurlijk dat je de prints telkens een vak door moet schuiven (arbeid intensief) . En het andere nadeel dat nadat je de laatste print er bij gestopt hebt je nog de volledige spoeltijd door moet spoelen. In mijn amateur gebruik waarbij ik op een avond maximaal 5 prints maak is er geen sprake van een continu proces en is het aan het eind van de avond tegelijkertijd spoelen van alle 5 de prints makkelijker.

Jaap zijn "verbetering" is gebaseerd op hydro statische principes om te zorgen dat er links net zo veel water langs de print stroomt als rechts. Echter door hydro dynamische principes zal de druk in de ruimte onderin van rechts naar links afnemen waardoor er uit het laatste gaatje aanzienlijk minder water zal stromen dan uit het meest rechtse. Mijn tekening gaat uit van een water straal met voldoende snelheid het gaatje aan de rechterzijde verlaat om de linkerzijde van de print te bereiken.
    De meeste archival washers zullen gebaseerd zijn op 10 drukken. Ik heb daar ook voor gekozen, omdat ik een hele dag ga drukken en het drukken ook nog heb voorbereid.
    Als je echter 5 drukken maakt, kun je je eigen washer op dat aantal aanpassen.
    Voor de cascade washer heb ik inderdaad gekozen uit het oogpunt van water-efficientie in combinatie van grondigeid van spoelen. Een onderbouwing van deze uitspraak kun je alleen doen door metingen te verrichten ten aanzien van de was-efficientie. En je zult deze metingen moeten verrichten aan de verschillende systemen.
    Een andere reden dat ik voor de cascade heb gekozen is de mogelijkheid om niet onder druk de spoeler te bedrijven.
    Het is trouwens niet zo, zoals Gary veronderstelt, dat ik de drukken opschuif. Ik doe de eerste druk in de eerste sleuf (waterinstroom) en vul vervolgens de verdere sleuven op. Fotografen, die vele drukken maken, halen dan de eerste druk uit de spoeler als de elfde druk klaar is om gespoeld te worden. Deze elfde druk wordt wel even voorgewassen om het aanhangend fixeer er af te halen.
    Dat je de gehele spoeltijd moet rekenen, nadat je de laatste druk hebt gemaakt, geldt voor iedere spoelmethode.
    Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 03-05-2009 at 02:31 AM. Click to view previous post history.
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote