Opbergen is een optie, maar dan moet je je wel afvragen of die opberglocatie wel zo geschikt is. Eigenlijk spelen alle problemen daar net zo goed. Als je de foto in een doos wegstopt op zolder, kan die wel net zo hard achteruitgaan.

Persoonlijk zou ik mij daar dus niet zo druk om maken, en zorgen dat je hem optimaal ophangt. Dan kan je er in ieder geval nog van genieten.

Een paar dingen:

- Zorg dat je de foto inlijst achter UV-werend glas. Dit is denk ik trouwens meer een bescherming van de fotopapier basis, dan van de foto zelf... Goed UV-werend glas houdt minimaal iets van 97% van UV tegen (weet niet precies vanaf welke golflengte). Elke goede lijstenmaker heeft dit. Wil je ook ontspiegeld, dan kom je bij het allerduurste (maar wel heel mooi!) glas uit, namelijk wat vaak "museumglas" wordt genoemd. Dit heeft niet alleen een UV-werende coating, maar ook een anti-reflectiecoating die heel effectief is. Dit glas is echt prachtig, onder gunstige omstandigheden kan het lijken alsof er helemaal geen glas voorzit. De helderheid en doorzicht zijn echt veel hoger dan normaal glas.

- Verder raad ik je aan om de foto niet alleen in een passepartout van zuurvrij karton te stoppen, maar ook te zorgen dat er een dikke, zuurvrij, passepartoutkarton aan de achterkant van de foto wordt geplaatst als buffer tussen de foto en de achterplaat van de lijst. Veel van de geperste vezelplaten die als achterkant van goedkope lijsten worden gebruikt, kunnen nog uitdampende oplosmiddelen bevatten die in potentie foto of papier kunnen aantasten, door een dik zuurvrij karton ertussen te plaatsen verklein je die kans. Ik weet niet of er ook geheel veilige "museale" achterplaten bestaan voor lijsten, heb mij daar nooit zo in verdiept, kan mij wel iets als metaal (aluminium) of kunststof voorstellen, maar heb dit nog nooit echt gezien.

Wil je op safe spelen met je lijst, dan kun je natuurlijk gewoon eerst een 'eigen' print erin hangen en een tijd laten hangen, en kijken hoe het daarmee gaat. Overigens denk ik dat dat alleen wat zegt over de luchtvochtigheid, zoals waar Jed aan refereert, omdat dat 1 van de weinige zaken is die een foto echt snel zouden kunnen ru´neren. Echter, in een gemiddeld gestookt huis denk ik dat dat wel meevalt. Om een foto binnen een dag, zoals Jed omschrijft, bedorven te krijgen, moet je huis volgens mij wel volledig ongestookt en dus onleefbaar zijn...