Nog wat duiten in de zak (wat ik begrepen heb, uit het hoofd weet, mbt bariet papier)

Zo ver ik weet wordt de meeste fixeer zonder harder (meestal ouderwets aangeduid met alum, zo ver ik weet een aluminum verbinding, soms ook met chroom, lekker..;-)..) geleverd, en kan je het er apart bij voegen. Voor een goede werking van de harder is de pH van belang, en die moet zuur zijn (precieze details thuis..). De meningen van de noodzaak van een harder zijn verdeelt, het is zeker zo dat het tonen/omkleuren van een een geharde bariet druk veel lastiger/soms onmogelijk is.

De bleangrijkste reden van een basische fixeer is (wat ik weet) is dat de fixeer (bijproducten) er makkelijker uitspoelen (dit heeft te maken met het opzwellen van de gelatine laag, deze is in basische/neutrale condities minimaal, zodat de ongewenste fixeer bij producten er het makkelijkst uit kunnen diffunderen).

Nadeel is dat je langer moet stoppen met een aantal keer water verversen om je fixeer niet te snel te verprutsen.

Zelf heb ik bij staining developers (PMK Pyro en PyrocatHD) altijd een zure fixeer gebruikt (pH 5-6) gebruikt, en niet gemerkt dat de stain daardoor verdween, en ik dacht dat Sandy King dit getest heeft en dat een zure fixeer geen problemen geeft

Groet,

Cor