• 03-24-2009 10:08 AM #0
    Robbedoes
    Robbedoes is offline
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Klopt niet helemaal, dat laatste , volgens mij: het verharden (crosslinken van de gelatine) gebeurt alleen als je de harder apart toevoegt, of als de harder al in de fixeer aanwezig is (komt volgens mij nauwelijks meer voor, tenzij je kleur chemie gebruikt dacht ik).
    Zelf las ik op de site van silvergrain bij een beschrijving van de fixeer, dat de harding vooral in de natte fase van toepassing zou zijn. Eenmaal droog zou het niet veel uitmaken...

Met edele procedes wordt meestal het aanbrengen van een lichtgevoelige emulsie (platina, palldium, of zilverzouten en anderen..) op (aquarel) papier bedoelt, defenitie is wat ruim.
    Dat klopt. Ik had er tonen e.d. neer moeten zetten.

Als je je bariet druk later nog wil bewerken (tonen, omkleuren, inkleuren, broomolie druk (maar daarvoor heb je zowiezo een speciaal sooort bariet papier voor nodig, zo ver ik weet)), dan moet je geen harder gebruiken..

Verwarrend he..;-)..

Mvgr,

Cor
    Ja een beetje. Het schijnt ook uit te maken of je in de tropen of bij een hoge temperatuur werkt. Je zou dan juist een verharder nodig hebben.
    Last edited by argentic; 04-12-2009 at 01:13 PM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote