Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
Het feit dat een basische fixeer beter uitspoelt, langer meegaat en nauwelijks schijnt te rieken spreekt me erg aan.
Het gebruik van een zure fixeer heeft echter ook voordelen.
Op het Engelse gedeelte van Apug kwam ik de volende twee recepten tegen van Ryuji Zuzuki.

Gebufferd stopbad pH 5,0 +/- 0,5

Neutrale snelfixeer pH 7,0 +/- 0,5

De zuurgraad van het stopbad ligt volgens mij onder de kritische waarde die Jed geeft m.b.t. deformeren.
De fixeer is niet zuur, maar neutraal.

Is dit de ‘ideale’ combinatie, als die al bestaat?

Rob
Beste Rob,

Ik vrees dat dit zo ongeveer de beste combinatie is die je kunt vinden, met uitzondering voor water als stopbad indien je persé geen zuur wilt gebruiken, maar waterstop is een ander paar mouwen.
Overigens is een gebufferd stopbad 'minder' bedreigend voor een neutraal fixeerbad dan een 'gewoon' stopbad (= +/- pH 2). Een goed neutraal fixeer kan wel wat verdragen, zelfs een beetje ontwikkelaar als 't moet...
Ik heb een en ander gemeten en, bij een gebufferd stopbad en een neutraal fixeerbad, zijn de pH waarden na 'normaal' gebruik de volgende : stopbad rond de pH 5,5 en het fixeerbad rond de pH 6,5. Dit ziet er echt niet zo slecht uit, een half pHtje meer of minder is 't einde van de wereld niet.
Een gebufferd stopbad kan je zelfs 'replenischen' (wat is 't Schoon Vlaams hiervoor?), dit is beter voor het milieu want je gooit het minder vlug weg...
Even terzijde : ik werk voor alle Z/W met een C-41 process fixeer, Unilec van FUJI, vlot leverbaar, goedkoop (+/- € 40 voor een jerrycan van 20 L concentraat, gebruik 1+4 = 100 L), pH 7, niet zo belastend voor het milieu en zowel het concentraat als de werkoplossing gaan (zeer) lang mee.

Salut,

Philippe