De procedure, zoals jij beschrijft is (een deel van) de procedure geintroduceerd door Kodak in 1976 in 'Kodak Professional Black and White films'. Het belang is dat op beeldkwaliteit wordt geselecteerd. De sensitometrie (en daarmee het zone systeem) komt in de Kodak methode niet voor.
Alhoewel de fotovakschool benadering mogelijk praktisch voldoende is, prefereer ik de Kodak benadering. Het is mijn startpunt. Kodak wijst ook op de 'randcondities'. Ik citeer een alinea uit de Kodak publikatie:' The correct developing time can be found by making a ring-around series of negatives of a typical full-scale subject. A ring-around is a seies of negatives with exposure-development variations. By making a ring-around you should be able to determine the best exposure, best development negative for your purposes.
If you take pictures under a variety of conditions, with several with several black-and-white films, and with several lenses, you may find it desirable to run several ring-around series, one for each set cicumstances'
Heel eenvoudig samengevat: beeldkwaliteit is afhankelijk van de volledige situatie, zowel technisch als de subjectieve beoordeling. Om nu te voorkomen dat je alleen maar ring-around series draait, heb ik een alternatieve aanpak ontwikkeld, die echter wel op het Kodak principe berust: 'BEOORDELEN DOOR KIJKEN'.
Nog een voorbeeld. Laten we de resultaten van twee ring-around's vergelijken. De ene is met een opname objectief opgenomen, die details slecht laat zien, de ander is opgenomen die details goed laat zien. De hoge net doortekende lichten zullen verschillend uit de bus komen, en daarmee zullen de resultaten verschillen. (Omdat een netdoortekend hoog licht eigenlijk een erg wit vlak is met kleine donkere minischaduwen)
Jed

Adv Reply