Ik twijfelde al een tijdje omtrent het kentmere papier. Ik vond het "te slap". Toen ik hoorde dat het mcp312 weer werd gemaakt, heb ik wat test materiaal laten komen. Inderdaad is het eindbeeld wat je mooi vind iets wat tussen je oren zit. Wat R J Henry deed is afdrukken tonen aan een panel die dan de "mooiste" er uit haalden en hij zo een beeld kreeg van wat de mens gemiddeld mooi vind.

Het boek
"Controls in Black-And-White Photography" door Richard J. Henry

Is net binnengekomen.
Hij heeft heel veel aspekten uitgetest. Heel interessant boek voor iemand die probeert om zijn kwaliteit te verbeteren.
Hij is niet afgegaan op opmerkingen van de fabrikant of uitlatingen in een boek, maar heeft het zelf getest. Veel beweringen heeft hij op deze manier weerlegd. Mooi naslagwerk op alle aspekten te testen / optimaliseren.
Licht meten,lens,sluiter,flare,film,bewaren film,preflash,ontwikkelen lang/kort/agitatie/temperatuur,stop/fix,vergroter,lamp (voltage en verschil in kelvinwaarde),condensor/cold light/difussor en ga zo maar door.....

Het mooiste vind ik de tabel met ontwikkel temperaturen van 63F - 80F waarbij hij de korrelgrootte e.d. getest heeft, wat blijkt, bij 20 graden (68F) is e.e.a. het beste in balans. Ik werk wel altijd op 20, maar op deze manier is er een onderbouwing waarom en hoef je er niet langer over te twijfelen....