Quote Originally Posted by hka View Post
Zover mijn kennis strekt wordt voor LED Coldlight Heads gebruik gemaakt van RGB Led's. Het fundamentele verschil met gloeilamp is dat de Led verlichting additief werkt terwijl de dicro´tische koppen uitgaan van subtractief licht.
Met andere woorden bij gebruik van Led's wordt er belicht met groen en blauw en bij gloeilampen met yellow en magenta. Bij de additieve belichting benader je direct de groen- cq blauw gevoelige laag (lees colorcouplers) en bij de subtractieve methode neem je door het yellow filter een bepaald deel van het lichtspectrum weg (hoop dat ik het goed omschreven heb!). Doorgaans zijn, als de fabrikant dat niet heeft aangepast, met de Led-koppen kortere belichtingstijden te behalen (ca. 1F). Onder de Led's zit meestal een diffusorplaat om te zorgen voor een egale verdeling van het licht over het gehele negatief. In combinatie met condensors houdt je nog de specifieke kenmerken (o.a. Callier-effect) van dit type vergroter over, zij het enigszins beperkt.
Maar er zijn nog andere voordelen, zoals een ingebouwd roodfilter, waardoor je voorafgaand aan de belichting bijv. een 2 of 3 seconden rood licht krijgt om te bepalen waar je zou moeten tegenhouden of doordrukken, daarna gaat hij automatisch over op de belichting met de juiste kleur (groen of blauw).
Ik ken de dimensies van jouw LED lichtbron niet, maar ik vermoed dat deze groot zijn, zoals bij een koudlichtbron. Als dat het geval is, zul je weinig Callier effect overhouden. En een condensor vergroter gebruik je met het oog op dit effect.

Dit betekent niet dat je niet een geschikte LED lichtbron voor condensor zou kunnen bouwen. Gezien de specificaties van de LED's zou dat mogelijk moeten zijn zowel in wit licht als in RGB. Het is niet zo moeilijk, maar je moet het wel even bij elkaar knutselen en uittesten.

Jed