• 11-27-2004 02:50 AM #0
    argentic
    argentic is offline
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo SL66 gebruikers,
    Ik ben zeer geintresseerd in de sl66, misschien ga ik er een kopen en dan het liefst de sl66se of sl66e met gekoppelde ttl lichtmeter. Maar een kennis vertelde dat hij veel problemen en dure repataties met zijn sl66 heeft gehad. Deze heeft hij toen weg gedaan en een hasselblad 501 en 503 gekocht en daar heeft hij bijna geen storingen mee. Wat zijn jullie ervaringen met de storings gevoeligheid van deze camera's.
    Mijn ervaringen zijn precies andersom. Ik heb met mijn SL66 nog nooit een probleem gehad. Het is weliswaar een mechanisch heel complexe, maar oerdegelijk gebouwde camera. Terwijl twee vrienden met Hasselblad fotograferen en met grote regelmaat dure reparaties hebben. Bovendien blijken de officiele Hasselblad reparateurs vaak slecht en onvolledig werk af te leveren. Er is in Nederland een particuliere reparateur die dat veel beter doet.

Dat is helaas voor Rollei niet veel anders. De SL66 kan door de meeste gewone reparateurs niet gerepareerd worden. Klinkhamer is de officiele Rollei reparateur in Nederland. Maar een filmcassette heb ik drie keer heen en weer moeten sturen en is er nu slechter aan toe dan in het begin. De volgende keer gaat hij dus naar Duitsland. Daar zit een klasse Rollei reparateur.

En in hoeverre is de scheimpflug verstelling een toegevoegde waarde. Gebruiken jullie die veel of helemaal niet. in hoeverre kan je de scherpte diepten maken doormiddel van diafragmeren t.o.v. de scheimpflug. Het voordeel van scheimpflug is dat je met een meer open lens fotografeer en daardoor dus een kortere sluitertijd. Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend.
    Ik ben eigenlijk een grootformaat fotograaf. Dus toen ik naar een middenformaat camera zocht wilde ik Scheimpflug absoluut niet meer kwijt. Ik gebruik hem op de SL66 wel minder. (Perspectieven corrigeren voor architectuur e.d. doe ik zowiezo met de 4x5.) Maar als ik hem nodig heb is de SL66 geweldig.

Scheimpflug is geen vervanging van diafragmeren. Diafragmeren is een vervanging van Scheimpflug! Als je er eenmaal aan gewend bent denk je automatisch: Scherpte van hier tot daar = Scheimpflug. Diafragmeren is dan slechts behelpen.

Bovendien heeft de SL66 nog een aantal andere grote voordelen. Je kunt er zonder verdere hulpmiddelen macro mee doen tot 1:1. En zelfs groter omdat de objectieven al voorzien zijn voor andersom monteren. Je hebt de keuze tussen centraal en gordijnsluiter. Met de gordijnsluiter heb je voor alle objectieven dezelfde sluitertijden, en je kunt er heel gemakkelijk fantasieobjectieven of pinholes op knutselen. Maar er bestaan ook SL66 centraalsluiterobjectieven voor flitssynchronisatie bij alle sluitertijden. De objectieven zijn exact dezelfde Zeiss-objectieven als die van Hasselblad, maar voor een fractie van de prijs. Scherptediepteschalen voor alle SL66 objectieven zijn al voorzien. Matglazen zijn uiterst simpel te vervangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hier vind je meer informatie: http://medfmt.8k.com/mf/rolleisl66.html
    Last edited by argentic; 11-27-2004 at 03:42 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://phot-o-vergne.com
    Photography courses in France
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote