> Dat spanningsverschil inderdaad lineair verloopt. Het enige wat verkeerd gaat, is dat het resultaat te hoog wordt weergegeven.

Dat hoop ik ;-)

> Is veel te ruig, twee stops verschil, dat kan veel en veel preciezer. Meet met je Nikon eens op een meter afstand een muur en maak daarna een reflectiemeting (dus niet met dat melkachtige kapje voor de meter) met je Lunasix op dezelfde afstand van die muur. Die twee waarden behoren vrijwel gelijk te zijn. Als je een sigificant verschil ziet, is dat precies de afwijking van je lichtmeter.

Ik heb je methode gebruikt en meet (volgens mij exact) twee stops verschil.
Het grappige eraan is dat de batterijtest ook een 'iets verder' resultaat heeft (na het rood)

> Want op die Nikon kun je wel vertrouwen.
Welja is natuurlijk gn topmodel maar tot nu toe had ik meestal correct belichte negatiefjes.

Voorlopig gebruik ik de lichtmeter vooral in combinatie met een oude meetzoeker. Indien de belichting niet 100% correct is kan ik dat nog altijd aanpassen hé....
Persoonlijke vraag aan jullie: loont het de moeite die batterijadapter en/of een 'spot'uitbreiding (meethoek 15° en 7,5°) te zoeken? Op mijn 35mm heb ik géén spotmeter. (en ik weet niet welke meethoek de centrumgerichte meting heeft, maar dit zal afhangen van de lens vermoed ik?) Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?

Bedankt voor je hulp Paul!