Quote Originally Posted by PieterB
Ik heb je methode gebruikt en meet (volgens mij exact) twee stops verschil. Het grappige eraan is dat de batterijtest ook een 'iets verder' resultaat heeft (na het rood)
Hou voorlopig maar die afwijking van twee stops aan, ga fotograferen met je meetzoeker en kijk vervolgens hoe je negatieven er uitzien. Op mijn Lunasix F zit een LW/EV correctieschaal, waar je die twee stops kunt "voorprogrammeren".

> Want op die Nikon kun je wel vertrouwen.
Welja is natuurlijk gn topmodel maar tot nu toe had ik meestal correct belichte negatiefjes.
Hmm, ik bedoelde dat je in deze situatie je spiegelreflex als referentie moet nemen, omdat je weet die wel goed werkt. Dit gaat uiteraard voor elke normale reflex op, niet alleen maar Nikons.

Persoonlijke vraag aan jullie: loont het de moeite die batterijadapter en/of een 'spot'uitbreiding (meethoek 15° en 7,5°) te zoeken?
Zelf zou ik niet willen werken met een meter die van huis uit al verkeerde waarden aangeeft, vroeg of laat vergeet je dat eens en zit je met een tweestopsverkeerd belicht negatief. Dus ik zou meteen die adapter erbij kopen.
Wat betreft die opzetstukken, vraag je eerst af of je behoefte hebt aan een spotmeter. In welke gevallen ga je die gebruiken en waarom? Of anders gezegd, wanneer gaat de centraalmeting van je Nikon zo de mist in dat je je toevlucht moet zoeken tot een spotmeter (hint: zelden tot nooit...)? Ook als je die spotmeter met je meetzoekercamera gebruikt, moet je toch echt goed weten wat je doet en wat je meet en hoe je die meting vervolgens gaat interpreteren. Want een spotmeting op een gezicht tbv. een portretfoto leidt geheid tot een grijzig want verkeerd belicht hoofd.

Op mijn 35mm heb ik géén spotmeter. (en ik weet niet welke meethoek de centrumgerichte meting heeft, maar dit zal afhangen van de lens vermoed ik?) Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?
Dit is inderdaad geen spotmeter. In een spiegelreflex wordt het naar binnen vallende licht gemeten, en door welk objectief dat licht naar binnenvalt, zal het meetsysteem worst wezen (in principe, moderne camera's die ook rekening houden met de voorwerpsafstand doen dat weer wel. Bijvoorbeeld Nikon heeft daar die D-objectieven voor).

Groet, Paul.