Quote Originally Posted by paulmat
Hmm, ik bedoelde dat je in deze situatie je spiegelreflex als referentie moet nemen, omdat je weet die wel goed werkt. Dit gaat uiteraard voor elke normale reflex op, niet alleen maar Nikons.
Natuurlijk. Foto's neem je vooral zelf. Ik ben niet zo'n 'Nikon vs Canon' mens...
Maar ik zou wel niet meer veranderen - nogal logisch als je dan investeert in dit materiaal (vb. lenzen)

Dus ik zou meteen die adapter erbij kopen.
Wat betreft die opzetstukken, vraag je eerst af of je behoefte hebt aan een spotmeter. In welke gevallen ga je die gebruiken en waarom? Of anders gezegd, wanneer gaat de centraalmeting van je Nikon zo de mist in dat je je toevlucht moet zoeken tot een spotmeter (hint: zelden tot nooit...)?
Maar je is die 30€ het waard? Tenslotte kostte die lichtmeter maar 60€.... kan ik daar nog vele jaren (analoog) plezier van hebben?
Centraalmeting: ik gebruik meestal diafragma-voorkeuze en dan gebruikt mijn Nikon-camera matrixmeting.
De lunasix gebruik ik vooral met de meetzoeker en in de toekomst voor middenformaat.

Met wat ik zei: "Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?" bedoelde ik eigenlijk die uitbreiding voor de Lunasix. Die geeft je een meethoek van 7,5 of 15°. De standaardcirkel is 30°.... maar een echte spotmeter is toch minder dan 5°?

Deze 7,5° "spotmeter" zou ik grotendeels gebruiken voor als ik contrastomvang wil bepalen, een bepaald detail met gemiddeld grijs wil belichten, moeilijke belichtingen (bv. wit dier op afstand in donker bos) en naar de toekomst toe mss om het zonesysteem - een beetje - te bestuderen.

Ook als je die spotmeter met je meetzoekercamera gebruikt, moet je toch echt goed weten wat je doet en wat je meet en hoe je die meting vervolgens gaat interpreteren. Want een spotmeting op een gezicht tbv. een portretfoto leidt geheid tot een grijzig want verkeerd belicht hoofd.
Hoe belicht je dan een portretfoto dan correct als je werkt met de handbelichtingsmeter?

Dit is inderdaad geen spotmeter. In een spiegelreflex wordt het naar binnen vallende licht gemeten, en door welk objectief dat licht naar binnenvalt, zal het meetsysteem worst wezen
Hmmm jammer dat ik niet een iets oudere spiegelreflex heb gekocht (ben wel tevreden met deze 35mm hoor) want voor dit model maakt het wel uit welk objectief ik gebruik (enkel bij de D en G-objectieven heb ik alle lichtmeet-functies)

Bedankt voor je hulp

Ik vraag me nu enkel nog af waar ik de gossen-uitbreidingen gemakkelijk kan vinden... Variable angle "spot meter" Ook "enlarging attachment" leek me voor de toekomst interessant maar dan moet hij +95% nauwkeurig werken