Quote Originally Posted by PieterB
Maar je is die 30€ het waard? Tenslotte kostte die lichtmeter maar 60€.... kan ik daar nog vele jaren (analoog) plezier van hebben?
Ja hoor 's, dat moet je voor jezelf maar uitmaken. Ik heb al een dikke tien jaar een goed werkende lichtmeter en vind dat ding dus zeer de moeite lees de prijs waard.

Met wat ik zei: "Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?" bedoelde ik eigenlijk die uitbreiding voor de Lunasix. Die geeft je een meethoek van 7,5 of 15°. De standaardcirkel is 30°.... maar een echte spotmeter is toch minder dan 5°?
Klopt, in de buurt van 1 of 2 graden dacht ik (maar heb hier geen exacte kennis over).

Deze 7,5° "spotmeter" zou ik grotendeels gebruiken voor als ik contrastomvang wil bepalen, een bepaald detail met gemiddeld grijs wil belichten, moeilijke belichtingen (bv. wit dier op afstand in donker bos) en naar de toekomst toe mss om het zonesysteem - een beetje - te bestuderen.
Meteen kopen dat ding. Serieus.

Hoe belicht je dan een portretfoto dan correct als je werkt met de handbelichtingsmeter?
Als je een spotmeting op een blanke huid doet, zal die meter die huid naar middengrijs vertalen, zo zit een lichtmeter nu eenmaal in elkaar. Dat betekent dat je deze meting met 1,5 tot 2 stops moet corrigeren en wel meer licht moet geven, om het negatief donkerder en het positief dus lichter te maken.

Groet, Paul.