Quote Originally Posted by hka View Post
Silverfast is een regelrechte ramp. ... Photoshop ... bulk aan (onnodige) opties ... gebruik ik nu gewoon weer de bijgeleverde software van Epson bij de scanner.
Je scanner is gereedschap, Silverfast of Photoshop is gereedschap, je Hasselblad is gereedschap. Je werk is zo goed als je kennis van je gereedschap. Je moet zoveel weten dat jij je comfortabel kunt uitdrukken met je gereedschap. Daarvoor is moeite nodig, je moet je gereedschap leren kennen. Je moet er tijd in stoppen om er mee te leren werken. Helaas bestaat er niet een gereedschap die gelijk in je hoofd kan kijken om te zien wat je wilt. In de IT hebben we daarvoor een twee regelig programma (grapje) voor, het zogenaamde DO-CALL statement:
DO what i want
CALL me when it's ready

Zo zit de wereld niet in elkaar. Je moet investeren om te kunnen oogsten. De genoemde programma's vind ik fantastisch, ik kan me er mee uitdrukken, doen wat ik wil. Ik denk dat de Epson software ook wel aardig is. Je hebt alleen veel meer bewegingsvrijheid of uitdrukkingsvermogen met andere gereedschappen als Photoshop.