Dag Huib,

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik ben sinds de eerste keer dat ik de resultaten en mogelijkheden van groot-formaat camera's zag, compleet verslingerd geraakt aan het fotograferen met dit medium. Dit is inmiddels al 14 jaar geleden. Ik ben begonnen met een Cambo SCII en ben hiermee o.a. de schotse hooglanden gaan fotograferen. Sinds een jaar of 6 bezit ik een Gandolfi 4x5". De Cambo werd me uiteindelijk voor landschapswerk toch iets te lomp en zwaar. De Gandolfi is een loopbodemcamera met alle verstellingen van een technische camera hetgeen ideaal is voor mijn doeleinden. Naast de Gandolfi gebruik ik nog een 40 jaar oude Rollei tweeoog. Ik maak uitsluitend zwart-wit opnamen met beide camera's. Ik heb nog twee kleinbeeld camera's die al jaren ongebruikt in de kast liggen. Dat is het gevolg van het maken van vergrotingen van 40x50cm of groter die haarscherp zijn en ook nog geen korrel laten zien.

Daarnaast is het maken van foto's met grootformaat rustgevend omdat je meer tijd neemt om een foto te maken.

Vriendelijke groeten,

Pieter