Ja Jed,maar hier in de randstad-en dat is wel een behoorlijk groot gebied-is het voor 95% digitale fotografie.
En misschien wel meer.
Een heel enkele fotograaf is nog wel bereid iets te bestellen voor je,omdat er nog 1 amateur in de omgeving is,die analoog werkt,maar dan houd het op.
De meeste zaken zijn van die inloopwinkels geworden,en meer lijstjes en dergelijke dingen verkopen,maar je herkent ze niet meer.
En je opmerking dat de serieuze amateur en profsanaloog werken,is misschien wel zo,maar dat moet toch eens een keer doorgegeven worden,aan de jeugd dus,en ik geloof dat je dat niet te lang moet uitstellen.
En hoe je ze bereikt?
Vader op zoon/dochter,op school,verenigingen,of hebben we dat niet meer,en dan proberen ze te overtuigen van het feit dat digitaal enkel maar sneller en gemakkelijker is te verwerken,maar dat het daar dan ook bij blijft.
Ik zal je vertellen,mijn eerste camera was een snappy,zo,n plastic dic met een levensgevaarlijke knerp,als je de film moest transporteren,maarja,vroeger,t was armoe thuis,en zoonlief wilde zo nodig gaan fotograferen.
2,95 plus een aantal zeepbonnen koste dat ding.
Er ging 120 rolfilm in,wist ik wat dat was,ik ging naar de winkel of hij er een rolletje in kon zetten,later heb ik bij die man geleerd om het zelf te doen,en ik voelde me groeien,toen kreeg ik een Agfa rapid,24x24mm,rolletje erin en fotograveren maar,en ook nog een tijdje een Pontiac 6x9cm camera te leen gehad,met een Som-Berthiot objectief,ook rolfilm,en toen mijn eerste kleinbeeld,een Canon FX,sjonge jonge,iedereen dacht,waar doet tie het van,maar ook weer die oude man van die zelfde fotozaak maakte tijd voor me,om alles goed uit te leggen,en als ik het niet snapte dan kon ik weer terug komen,ook nog in zijn doka gestaan,om de grondbeginselen te leren.

Dus wat je zegt is wel goed,maar toch ook de jongeren er bij betrekken,althans,proberen.

En wat betreft het aansluiten op bestaande cursussen,ik geloof niet dat het of/of moet zijn,maar en/en.

En dan bedoel ik,dat onderzocht moet worden hoe het niveau is,en de basiselementen moet je toch verwerken in de lesstof,erger nog,je zult ermee moeten beginnen,alwas het alleen maar om bij sommige mensen de stofnesten uit hun hoofd te halen,en alles weer op een rijtje te krijgen,zoiets van,hoe was het ook weer.

Ruud.