Aah, ik snappum. Daar heb je volkomen gelijk in.

Veel mensen ageren tegen het zonesysteem, omdat het nodeloos ingewikkeld zou zijn (dat zijn meestal mensen die een matrixmeter in hun camera hebben en die ook op de A-stand zetten... )
Ik ben zelf van mening dat het begrijpen van het zonesysteem bijdraagt tot beter begrijpen van hoe licht meten in mekaar steekt.

Over lichtmeten ben ik heel veel lange avonden en zondagen doorgezaagd nadat ik mijn eerste min of meer correct belichte negatief, met daarop ook nog een foto die de moeite van het bekijken min of meer waard was, had afgeleverd. Ik zat nog op de lagere school, en mijn moeder (een vakfotografe van de oude stempel) had het zich kennelijk voorgenomen mij licht te leren meten.

(Het netto resultaat is nu wel dat ik dat redelijk kan dromen).

(Na het lezen van de vraag voeg ik het volgende toe
Je zou er een boek over kunnen schrijven, maar dat is er al. Als je een losse lichtmeter gekocht hebt, is het allerbeste accessoire voor die lichtmeter het boek "Basisboek lichtmeten" van Mich Buschman. Kost 20 euro, en werkt met ELKE lichtmeter.

Als je een landschapsfotograaf bent (en dan vooral een diafotograaf) is een spotmeter met een meethoek van 1 graad een onmisbaar instrument. Een spotmeter meet alleen gereflecteerd licht, dus genoeg heb je er nooit aan.
Een portretfotograaf kan toe met een meter die opvallend licht, gereflecteerd licht en flitslicht kan meten.

De combinatie van een losse spotmeter, een algemene lichtmeter zonder tele-hulpstukken EN de kennis uit het bovengenoemde boek in je achterhoofd, is onverslaanbaar. Er is geen situatie die je met die combinatie niet tot op de grond kunt uitvlooien.
Ik heb zelf een Autometer IVf en een Spotmeter F - en ja, dat boek heb ik ook.

Op school was er een voorgeschreven lichtmeter... de Gossen Lunasix F. Dat ding heb ik jaren gehad; ze zijn niet stuk te krijgen. Mijn enige probleem was dat ik er nooit betrouwbaar opvallend-licht mee heb kunnen meten. Dat lukt met de Minolta perfect.

Ik weet dat er van Gossen een meter is die, met een draaibare kop, al die functies (dus ook met een 1-graad-spotmeter) combineert. Als het niet zo'n mechanisch ondoordacht gammel ding zou zijn, zou ik er blind voor vallen. Ik ken iemand die Hillie heet, en die zo'n ding heeft, en die er graag vanaf wil. Hint: het ding is mechanisch defect.

peter