Beste mensen!

Ben nog een beginnend filmontwikkelaar (heb er nu 7 films gehad).

Mijn werkwijze tot nu toe:
  1. Laden film
  2. Start klok en toevoegen ontwikkelaar X-tol (totaal tijd zie datasheet afhankelijk film en temperatuur; eventueel +15% film 6-10 en +15% film 11-15; max. 15 films en dan nieuwe ontwikkelaar en max 6 maanden aangemaakt zonder lucht bewaren). Eerste 30 sec intensief draaien en tikkken (ivm luchtbelllen). Daarna elke 30 sec 2x heen en weerdraaien en n keer tikken tot eindtijd
  3. Spoelen met water gedurende 1 min
  4. Fixeer met TMax eerste 30 sec intensief draaien en tikken en daarna elke 30 sec 2x heen en weerdraaien en n keer tikken tot eindtijd. 3 min totaaltijd (max 6 maanden aangemaakt zonder lucht bewaren)
  5. Spoelen water min 5 min.

Mijn vraag is: hoe bepaal ik de fixeertijd. Ik snap dat de fixeertijd afhankelijk is van type film en temperatuur. Op de fles staat: 2-5 min bij 20-27 graden. Betekend dat 2 min bij 27 en 5 min bij 20 graden. Maar waar vind ik een datasheet om die tijd te bepalen?

Mijn tweede vraag is: hoe lang kan ik fixeer gebruiken? Alles aanmaken levert 5 liter op voor 100 films (staat op de fles) dus voor 1 liter (die ik aanmaak) 20 films. Een film per tank dus kan ik 20 keer fixeren.

mvg