Quote Originally Posted by Marco B View Post
Hoewel ik het met je eens ben dat Chiaroscuro en Sfumato beide gericht zijn op het creŽren van een bepaalde sfeer, zijn het toch verschillende begrippen.

Chiaroscuro wordt vooral gebruikt om de dramatische lichtcontrasten in schilderijen van bijvoorbeeld Caravaggio, maar ook onze eigen Rembrandt, te omschrijven.

.
Chiaroscuro, zoal dat in nederland, heden ten dage wel wordt gebruikt, is niet dezelfde als wat de betekenis vroeger was. Bovendien kom ik tegenwoordig verschillende begripsomschrijvingen tegen, hetgeen de duidelijkheid niet ten goede komt.

Ik volg hier de 19 e eeuwse omschrijving, zoals die ook door Robinson is gegeven, en als uitgangspunt in de fotografie (in zijn manual) geldt. Deze definitie geeft begrips-duidelijkheid aan de fotograaf/ schilder. De huidige definities zijn vanuit de beschouwer (kunsthistorici) opgesteld. Omdat wij fotografen zijn, lijkt mij de 'wat-kun je -ermee' van meer waarde.
Ik zou natuurtlijk Robinson kunnen citeren. Veel beter is om zijn omschrijving in de contrext te lezen. Het uiteindelijk doel is een grotere bewustwording bij het werken met licht en schaduw.

Jed