Quote Originally Posted by Merlin View Post
De manier waarop da Vinci chiaroscuro bereikte, en daarmee veel van zijn volgers, was eerst een zwart-wit ondertekening te maken van het licht/donker. (Dat weten ze door X-rays van zijn werk.) Eigenlijk eerst een zwart-wit foto en die bestuderen, voordat je in kleur begint. Het is tegenwoordig de manier hoe ik werk: na het nemen van de foto de negatieven inscannen, uitdraaien en dagenlang laten liggen en zo nu en dan bestuderen. Dat klinkt overdreven, maar ik ben beter gaan zien...

Natuurlijk neemt de gemiddelde fotograaf de tijd niet, maar je zou een schets van het licht kunnen maken als je een opname maakt. Ik ben me steeds meer bewust van, dat ik naar het licht kijk, naar de chiaroscuro dus. En dat heb ik geleerd door naar Jed's fotowerk te kijken. Ik besefte op een moment dat Jed wel een onderwerp fotografeert, maar het licht zo mooi wist te vangen, dat Jed dat wel bewust opgezocht moest hebben. Ze zeggen ook fotograferen is schilderen met licht, ik werd er pas werkelijk van bewust van in Jed's foto's en door met de pyro/pyrocat ontwikkelaars bezig te zijn. Je hebt het vast wel vaker gehoord, de leraar komt pas als de leerling er klaar voor is. Bedankt voor de wijze les dus...

Ik kan me niet voorstellen dat hier niet meer belangstelling voor is. Doen we. (Ik ben persoonlijk bezig met het einde en het begin van leven, moet dus even een paar maanden wachten.)
een huidige kleurenopname is (voor mij) aantrekkelijk als er veel claire-obscur in verwerkt is...