Quote Originally Posted by fred View Post
Ik heb me wellicht verkeerd uitgedrukt: als er veel licht en donker spel in het kleurenbeeld aanwezig is (ik spreek helemaal niet over contrasten).
Een olieverf-schilder, die de 'klassieke weg' volgt, schildert in een momochrome het 'licht'. Er is weinig verschil met een zwart-wit fotografische druk. Vervolgens wordt een en ander met kleur aangevuld.
In de 20 eeuw waren nog heel wat schilders, die zo schilderden. In de tweede helft van de 20 e eeuw nam dat af, maar nu komen deze schilders weer terug. Maar je moet ook niet denken dat alle schilders in de 19 e eeuw een onderschildering maakten.Sommigen smeerden de verf ook zo op het doek.

Nog een commentaar op het citaat van Robinson. Robinson geeft aan dat hij in zijn boek de techniek 'als gegeven beschouwd'. Robinson gaat op de inhoudelijkheid van het onderwerp in. Maar als je de kant van de techniek nu eens onder ogen neemt, dan kunnen we vaststellen dat de technische mogelijkheden van nu zo ongelooflijk veel groter zijn als in 1869! De moderne mogelijkheden in de fotografie op de chiaroscuro los te laten, zie ik als een enorme uitdaging. Overigens heeft men in de film deze uitdaging in het verleden aangenomen. Denk maar aan films als Citizen Kain!

Jed