Het gebruik van zure/alkalische fixeer en het gebruik van hardende fixeer betreft verschillende zaken.
Met de regeling van de pH (zure/alkalisch) kun je de stain beinvloeden en daarmee de beeldkwaliteit. In hoeverre dat van toepassing is bij pyrocat HD heb ik zelf niet onderzocht. Op basis van de samenstelling verwacht ik niet veel effect, maar er zijn mensen, die een effect melden. Deze wisselende resultaten zijn mogelijk aan de samenstelling te wijten. pyrocat HD is geen zuivere pyrocat ontwikkelaar, maar er zitten een andere ontwikkelstoffenstof bij. Deze mix leidt tot een high acutance ontwikkelaar (en geen HD). En deze ontwikkelaars zijn erg gevoelig voor wisselende omstandigheden, ihb keuze van films. Voor mij was de sterke wisseling van de resultaten een van de redenen om op zuivere pyro-ontwikkelaars terug te gaan.
De hardende fixeer heeft als doel de gelatine van de emulsie te harden gedurende het fixeerproces. Dit is voornamelijk van belang bij hogere temperaturen (tropen). In onze streken heeft het weinig betekenis. Bovendien controleer je de temperatuur van de baden. Maar bij het gebruik van een pyro-ontwikkelaar heeft het sowieso minder betekenis omdat deze pyros ook een tanning (looi) effect hebben. Dus looiing tijdens de ontwikkelfaze.
Ik zou geen hardende fixeer gebruiken, al was het alleen maar omdat je niet weet hoe de twee verschillende hardingsprocessen met elkaar combineren.
Jed

Adv Reply