Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
met betere stain bedoel ik, of ik de hoge lichten kan temperen.
Als ik het goed begrijp dan zouden de hoge lichten (zwaar gedekte negatief partijen) meer licht doorlaten doordat de kleur van zwart naar bruin wordt omgezet.
Wanneer sprake is van stain is er geen zwart in bruin omgezet. De stain is een (polymoleculair) extra dat vaak een bruinachtige kleur heeft. Deze extra densiteit kan proportioneel met de normale zilverdensiteit zijn, waardoor de densiteit van het negatief extra toeneemt. In vele gevallen is de stain niet proportioneel met de zilverdensitreit en dan werkt het als een basis-sluier.

Gesteld dat je nu een proportionele stain hebt, dan heb je veel meer stain in de hoge lichten dan in de schaduwen. Gebruik je nu variabel contrast papier dan zal de kleur van het licht afhangen van de densiteit van het negatief. Gevolg is dat de hoge lichten zachter worden gedrukt dan de schaduwen.
Ik vermoed dat je dit niet voor ogen hebt met het temperen van een toch al te zwaar gedekt negatief met te weinig doortekening. Daar komt nog bij dat je zeker moet zijn van het feit of het een proportionele stain is.

Als je doel is om beter doortekende hoge lichten te krijgen, dan moet je de ontwikkeltijd verlagen, of een ontwikkelaar met een betere defintion gebruiken. Pyrogallol ontwikkelaars Bijv. de ABC typen zijn vermaard om hun hoge lichten.

Jed