Zal eens proberen uit te leggen hoe ik werk.
Werk al 20jaar ongeveer met dezelfde producten, film Delta 100, ontwikkelaarID11 van ilfort en papier van ilfort FB.
Heb dan wel sedert ongeveer een 10 tal jaren een curus in avondschool fotografie gevolgt, had wel de tegenslag dat men juist dat jaar gestrart is met een modulear systeem, men sprong daar van de hak op de tak zoals we bij ons zeggen. Maar had het geluk dat het met twee van de drie leraars echt klikte, ik was immers gegaan om mijn zw. te verbeteren.
Heb dus daar in de school ,alle proefen van het zone systeem kunnen uitvoeren, zowel voor film als voor papier.
Buiten de film natuurlijk het ik drie zaken bij me - spotmeter f
- grijskaart en statief.
Bij die proefen die ik zowel voor kleinbeeld als voor 6x4.5 heb gedaan, ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik tussen 8 a 9 stops kan vastleggen op de film.
Ik probeer met mijn spotmeter de belichtings omvang van het onderwerp te meten. Als men dan ook weet dat alle belichtingsmeters geijkt zijn op middengrijs of de grijskaart, wat bij het zone systeem zone 5 is. Zone 1 is wit en zone 9 zwart, kan men gaan rekenen wat men op het negatief wil hebben.
Dit met de aangepaste ontwikkeling kan men,zorgen voor goede negatiefen.
Ik wil zeker en vast niet zeggen dat ik het zone systeem helemaal volg, maar heb voor mezelf wel een manier gevonden om ongeveer altijd dezelfde dekking op mijn negatiefen te krijgen.
Waar ik zeker en vast op let is te werken volgens een vaste werkwijze, zowel voor de belichting als voor de ontwikkeling.
ontwikkel als volgt ID 11 op 1+1 verdunning op 10,5 min.Mijn tijd begint te lopen als de ontwikkelaar volledig in de tank is gelopen.En ik kantel ook nooit met de tank, maar draai er altijd me volgens een vast schema.