Merlin,
Ik vermoed dat de vraag van jouw beginner voort kwam uit een heel ander "lensprobleem" en dat hij / zij de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Het probleem waar ik het over heb, wat geregeld bij testen in fotobladen naar voren wordt gebracht is namelijk "lichtafval / vignettering" naar de randen van de foto. Elke lens heeft daar natuurlijk in enigermate last van, maar groothoeklenzen meer. En lichtafval is ook diafragma afhankelijk. Hoe kleiner het diafragma, hoe minder last je ervan hebt.
In sommige fototijdschriften worden bij testen grafiekjes geplaatst die die lichtafval tonen. Ik heb hier bijvoorbeeld een editie van Foto-Video digitaal liggen, waarin het Sony groothoek 11-18mm objectief een lichtafval van bijna 3/4 stop heeft naar de uiterste hoekpunten toe. Ik vermoed dat jouw leerling ook zo'n artikel heeft gelezen.
Nu zal een lens bedoeld voor full frame / kleinbeeldnegatief, op een "crop" sensor camera, slechts het kleine centrum deel van de beeldcirkel gebruiken, waar de lichtafval veruit het minst is.
Dus ja, bij zo'n full frame lens gebruikt op een camera met crop sensor heb je dan ook minder last van "lichtafval", ook als je het diafragma volledig opengooit.
Een goede uitleg van het effect en de oorzaak is hier te vinden:
http://toothwalker.org/optics/vignetting.html
Ook wel aardig in dit artikel is dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van vignettering: optical, natural en mechanical... (ik heb ook wat bijgeleerd door het zojuist te lezen).
Marco

Adv Reply