Quote Originally Posted by Merlin View Post
Ik kreeg een vraagje van een beginner, waar ik even over na moest denken. Ik heb een antwoord gegeven, maar ik weet niet of ik er goed aan gedaan heb...

Het ging in dit geval om een objectief, dat een dekking heeft voor een full-frame sensor die gebruikt wordt voor een cropped sensor. Ja, ja, digitaal. Maar je kunt de vraag ook bezien voor een grootformaat 8 x 10 inch objectief wat je voor 4 x 5 inch gebruikt. Of een middelformaat lens op een kleinbeeld. Ofwel de beeldcirkel is groter dan de film of sensor waarvoor hij bedoeld is. Nu dan eindelijk de vraag:

Klopt het dat je met de laagste f/waarden geen licht verliest als je diafragmeert met een objectief bedoeld voor een groter beeldvlak (sensor) die je gebruikt voor een kleiner beeldvlak (sensor)? Je maakt het gat dat het diafragma vormt kleiner, maar je pakt maar een gedeelte van de beeldcirkel, dus heeft het bij het kleiner beeldvlak (sensor) voor de snelste waarden geen verschil? (ben ik duidelijk?)

Mijn antwoord was dat het diafragma zoveel licht doorlaat als het gat er in en dat dit niet afhankelijk is van het beeldvlak (de sensor), maar van de brandpuntsafstand en de grootte van het gat dat het diafragma vormt. Het kleiner maken van het gat in het diafragma heeft niet alleen effect op de rand van de beeldcirkel, maar op het hele beeld. Een diafragma van f/16 is voor alle filmvlakken (sensors) gelijk, of je nu cropped of full-frame hebt.
Weet iemand dit beter te formuleren, of mis ik wat?
Ik denk dat het beste antwoord is: ik weet het niet. Je kunt de digitale sensor niet vergelijken met een fotografische plaat/film. Voor digitale optiek heb je eigenlijk aangepaste versies nodig. Het is een chaotisch terrein en niet te vergelijken met een analoog equivalent. Een antwoord kun je pas geven als je de MTF waarden en andere specificaties onder ogen krijgt. Overigens worden de MTF waarden wel vaak gegeven.

Jed