Joost, van harte welkom.

Quote Originally Posted by jev
Er is eigenlijk, zo kwam ik tot de ontdekking, weinig veranderd - hoewel dit wel mijn eerste kennismaking was met multigrade papier .
Op het eerste gezicht misschien niet. Maar als je wat dieper graaft is er wel degelijk een heleboel veranderd. Heb je ooit gehoord van vitamine C ontwikkelaar, pyro, splitprinten, flashen, basische fixeer, Foma, Forte, Oriental, Bergger, LED koppen, etc. etc. ?

Goed, binnenkort hoop ik alles operationeel te hebben (de spullen staan klaar, de kamer moet nog wat verbouwd worden maar dan...). Ik hoop hier dan ook terecht te kunnen met de veelheid aan vragen die ik ongetwijfeld ga hebben. Beschikbaarheid van chemie bijvoorbeeld (wat is er tegenwoordig allemaal te koop?) en andere consumables.

Nou ja, wellicht tot lezens hier!
Er is nog steeds een heel groot aanbod van fotopapieren en chemie. Maar de markt is zich volledig aan het herstructureren van een grote-industrie-markt naar een niche-markt. De grote fabrikanten zoals Kodak, Agfa, Ilford, Amaloco en Forte zijn dus aan de rand van het faillissement. Maar intussen spruiten er overal kleine bedrijven uit de grond die heel gezond zijn en stijgende omzetten tonen. Namen zoals: Moersch, ROVO, Kentmere, Foma, Adox, Efke, Maco, Oriental, Bergger, Photographers Formulary, Heiland, Rayco, Fotospeed enz.

Verder kan chemie ook zelf gemengd worden. Dat is helemaal niet moeilijk. Natuurlijk is het gemakkelijker om een kant en klaar pakje of flesje te kopen. Maar mocht ooit de commerciele chemie verdwijnen, dan zijn er dus genoeg alternatieven.