Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
De opname van een foto voltrekt zich in zo korte tijd, dat een praktische sturing van het gevoel onmogelijk is.
Het afdrukken van de foto, daarentegen vindt op een heel ander moment plaats en je kunt er alle tijd voor nemen. Ik zou mij kunnen voorstellen dat iemand het druk-procede gebruikt om emoties onder controle te krijgen, even aangenomen dat hij het druk-procede daarvoor wil gebruiken.
Persoonlijk zie ik de (vrije) fotografie als een middel om jezelf te ontmoeten, en niet als een therapeutisch middel.

Jed
Als je uit gaat van de tijd dat je sluiter open staat dan heb je gelijk. Voor zover ik weet gebeurt het ook nogal eens dat je alle tijd hebt om je foto te maken. Zeker de mensen van het grote formaat zijn lang bezig met die ene opname.
Een candid foto voltrekt zich in een veel groter tempo, dan moet je meer één zijn met de situatie en de emotie van dat moment.
Als ik naar mezelf kijk dan merk ik dat ik, zeker wanneer ik een statief gebruik, veel meer bezig ben met wat ik nu eigenlijk precies weer wil geven, of anders gezegd wat ik over wil brengen. Dat kan gewoon een mooi beeld zijn, maar ook emotie. Ik heb me hevig beziggehouden met een strandfoto met een enorme wolkenbank. Uiteindelijk gekozen voor groothoek, veel lucht en wolken erop, een bandenspoor van een trekker vanuit de hoek naar het oneindige en een roodfilter voor de dramatiek, zonlicht van opzij.
(ik moet hem nog eens inscannen en hier weergeven, dan weet je wat ik bedoel).
Mijn doel was inderdaad een foto maken met vel dramatiek en spanning, een beetje beangstigend beeld.
Op dat moment was ik zeker niet bang, het was gewoon mooi zomerweer en ik had vakantie, wat wil je nog meer....

Overigens als ik kijk naar de foto's van Cartier Bresson, of Ansel Adams dan geloof ik dat ze meer bezig waren om te zoeken naar de emotie die bij de situatie past, dan dat ze zich lieten leiden door hun emotie.

Fotografie is een middel om jezelf uit te drukken. Jij noemt dat jezelf ontmoeten. dat kan wel; je kunt inderdaad iets ervaren wat je nog niet wist van jezelf, maar dan wordt het juist een therapeutisch middel.
Misschien is dat een leuk onderwerp voor een ander draadje.

aDieu,
Johan