Verwacht van deze post geen erg constructieve bijdrage, maar weet dat ik deze draad met grote interesse volg.

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Als je een landschap met snel voortdrijvende wolken hebt, verandert de lichtverdeling zo razendsnel en dat hele gebeuren moet je in alle snelheid bijhouden. En als er dan nog wind of bewegend water is, dan wordt het nog complexer. ik beschouw het landschap als het meest dynamische onderwerp dat er is.
Ik vind dit wel geweldig mooi gezegd, Jed. Het landschap is het meest dynamische onderwerp dat er is.

Ik ben de laatste maanden wat afgedwaald van landschappen naar andere onderwerpen om (pas op, misschien wordt het toch nog on-topic) eens te onderzoeken of ik daar meer "van mezelf" in kwijt kan. Of het meer (op korte termijn) mijn gemoedstoestand uitdrukt, of er beter in is te zien (op langere termijn) wie ik ben. Mijn *veel te simpele* gedachte is: een landschap vastleggen, dat kan toch iedereen? Daar ben ik toch niet bijzonder in? Daar kan ik toch niet iets van mezelf in laten zien? (Totdat ik dan werk van anderen zie, en daar echt wel een signatuur in herken... ook landschappen kunnen dus tekenend zijn voor een bepaald persoon.)

Ik ben er nog niet achter of mijn pogingen met andere onderwerpen ergens toe gaan leiden, maar de uitspraak die je hierboven doet is voor mij wel een boodschap om ook het landschap weer op te gaan zoeken. En ondertussen ook de andere onderwerpen te blijven uitproberen. Dat is sowieso wel verfrissend.