Hoi allemaal,

Vandaag (12 februari) in het fotomuseum Den Haag (GEM) geweest. Er loopt daar op dit moment een tentoonstelling van veelal historische foto's uit de collectie van de Universiteit Leiden. Nu had ik nog nooit van die collectie gehoord, maar het moet volgens de tentoonstellingstekst een belangrijke collectie zijn.

Anyway, ze hadden er een aantal aardig iconische platen hangen. Originele vintageprints (meeste zilvergelatine, maar ook kooldruk, dageurrotypes, albumen) van veelal Nederlandse, maar ook een serie wereldberoemde buitenlandse fotografen.

Zeker de moeite waard als je b.v. eens het klassieke Winston Churchill portret van Yousuf Karsh "up-close" wil zien, of de foto van Martin Luther King in een auto die handen schudt...

De expo bestaat wel hoofdzakelijk uit portretten of wat documentaire fotografie, wel nog een juweeltje van een foto van een Indonesische dorp, en een grote indrukwekkende albumenprint van de koepelgevangenis in Breda als ik het mij goed herinner, maar daar houdt het qua landschaps- of architectuurfotografie wel zo'n beetje mee op.

Er hangt verder slechts 1 echte dissonant, een zwaar gephotoshopte digitale print uit 2003, die kennelijk nog moet aangeven dat de collectie nog steeds actief wordt uitgebreid. Wat de curator echter bewoog om in een dergelijke tentoonstelling met voor het overgrote deel klassieke fotografie dat nog toe te voegen, ontgaat mij verder toch echter. Overbodig. Wel ook nog in de laatste ruimte een grote serie portretten van 1 moderne fotograaf die zijn dochter al jaren vastlegt, ook digitaal geprint, maar dat is nog wel op grootformaat film geschoten, alhoewel ook dit wel uit de tentoonstelling had mogen worden weggelaten...

De rest (90%) is echter echt historisch werk.

Marco