Afdrukken scannen zal vaak, met name bij 35 mm negatieven, een beter resultaat opleveren dan het scannen van het negatief zelf. 35 mm scannen gaat eigenlijk alleen goed met een echte filmscanner, omdat een flatbed de benodigde resolutie niet heeft (alleen de V700/750 komen nog een beetje in de buurt van iets acceptabels als ik de reviews hiervan mag geloven met een echte optische resolutie van iets van 2000-2200ppi of zo). Terwijl zoals Willie Jan zegt, een flatbed scan van een A4 afdruk van een 400 ISO opname op 300 of 400 ppi al nagenoeg alle detail vastlegt, en een bestand van 10 tot 12 Mpixel kan opleveren. Scannen van afdrukken op meer dan 400 ppi levert niet zoveel op in mijn ervaring, want je gaat dan voornamelijk ook elk stofje vastleggen, wat dan weer weggeretoucheerd moet worden.

Overigens zou ik zelf nooit alleen voor "de website" scannen, maar ook voor de mogelijkheid van reproductie op een inktjet printer of zo... Het is zonde van al het werk wat in het scannen gaat als je enige doel dat plaatje voor het internet is. Als dat werkelijk je enige doel is, kun je je nog veel werk besparen, door simpelweg op zeer lage resolutie te scannen (maximaal 1200 ppi voor een 35 mm negatief). Dan kun je zelfs op een flatbed nog goede resultaten bereiken direct van negatief , en het bestand is dan direct klaar voor het web, zonder dat je het eerst weer kleiner hoeft te maken, want een plaatje voor op het web, is vaak niet meer dan 600-800 pixels maximaal voor de langste zijde, wat neerkomt op circa 400 - 500 ppi scanresolutie bij een 35 mm negatief van 24x36mm grootte.

Marco