Quote Originally Posted by gary mulder View Post
Wat mij betreft is juist de repetitie van het opnemen van de foto van groot belang. En dit valt uiteen in 2 aspecten. Ten eerst het technische; zonder al te veel hoeven nadenken belichting, scherpstelling, als het een TC betreft andere verstellingen, gebruik van filters en nog een legio andere zaken moeten een 2e natuur worden. Waarbij de uitkomst geen verrassingen meer vormen. Ten tweede; Zien moet geoefend worden. Heel vaak hoor ik achteraf bij het tonen van mijn foto's, "waarom heb ik dat niet gezien". Onbewust zal iedereen het echt wel gezien hebben. Maar zorgen dat je onderbewustzijn het prijs geeft is het gevolg van veel repeteren.
De opgebouwde ervaring is van belang bij de opname. Een deel van die ervaring wordt bij mij bewust toegepast. Bij landschapfotografie is de keuze film/ontwikkelaar is een bewuste keus, evenals de keus van het objectief. Het soort licht is ook een dergelijke bewuste keus.
Vervolgens komt de keuze van het motief. Dit is een kwestie van kijken. Hierbij vraag ik mij ook af hoe het motief er vanuit een andere locatie er uit zal zien, zonder er direct heen te gaan . Ik ga de ideeen controleren op het matglas. Hier wordt de compositie, scherpteverloop, scherptediepte, ruimteweergave bestudeerd. Bovendien wordt de doortekening van de hoge lichten en schaduwen bestudeerd. Aan de hand hiervan wordt de lichtmeting uitgevoerd. Tot nu toe een rij van voorbereidende handelingen, waarvan de kwaliteit af zal hangen van eerder opgedane ervaring.
Dan komt het moment van de werkelijke opname. Een honderdste seconde, waarin alles goed moet zitten. De keuze van dat moment zou je onbewust kunnen noemen, maar ik ken situaties, dat ik afwacht tot een schaduw of zonnestraal precies is daar waar ik hem wil hebben.

Als ik door dit proces heenga, dan is het het resultaat van een complex van ervaringen, dat ik met het woord gevoel aangeef. In hoeverre die ervaringen bewust, onbewust of automatisch verwerkt worden is moeilijk aan te geven. Ze treden wisselend op.

In het geval van emoties, verloopt het proces niet meer zo als boven beschreven. Het resultaat wordt door een verward gevoel gedreven. Maar het resultaat hoeft er niet minder om te zijn. Analyse van dergelijke fotos is best de moeite waard.

Jed