Quote Originally Posted by fred
Pol Vandepitte stelde het altijd dat fotograferen met KB en LF als 'kruisbestuiving' werkte.

Als je een hele tijd met LF werkt, en daarna neem je terug de KB in handen dan fotografeer je op een andere manier:
bedachtzamer, méér aandacht voor de compositie, méér aandacht voor belichting, méér pre-visualisatie.

Fred
Volledig mee eens. Ik fotografeer voornamelijk met 4x5" (voor reportageachtig werk met 6x6) en als ik weer eens een KB camera pak merk ik dat ik inderdaad met minder negatieven terugkom waarvan ze zo goed als alle geslaagd zijn (uiteraard technisch maar voornamelijk wat compositie betreft). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je door meer te fotograferen dit effect ook met KB krijgt als je meer fotografeert. Hier heb ik geen ervaring mee

Mijn negatieven ontwikkel ik in combiplan tankjes. Dit kan bij daglicht, hoewel ik drie in een rij heb staan (vindt ik gemakkelijker dan schaalontwikkeling) waardoor ik in het donker moet zitten.

Nog even iets over gewicht van de uitrusting van grootformaat t.o.v. KB en middenformaat. Het is inderdaad waar dat een grootformaat camera lichter is dan een goede KB camera. Maar dan komt het. Een vlakfilm dubbelcassette is zwaarder dan een KB film en je neemt meerdere cassettes mee. Zonder statief fotograferen is niet aan te raden. Een objectief is meestal ook zwaarder dan een vergelijkbaar KB objectief. Al met al wordt het e.e.a. wel zwaarder dan KB.

Het is het echter meer dan waard! Hierdoor ontstaat echter wel weer de neiging om alles groot af te drukken (minimaal formaat 30x40cm) hetgeen de kosten van je hobby alles behalve in de hand houdt.

Kortom een virus waar je niet vanaf komt.

Groeten,

Pieter