De perfectie bestaat niet : dit is dus een illusie waar we vanaf zijn.
Ik heb de geschriften van AA doorworsteld en die twee DARKROOM boeken van bij Lustrum Press ook, en veel naar het werk der grootmeesters gekeken.
Dan heb ik mij de bedenking gemaakt dat het systeem van een ander hoofdzakelijk dat van die ander is.
Dus heb ik, gebruikmakend van de bagage opgedaan door die waarnemingen, dan maar gezocht naar mijn eigen weg, met veel vallen en opstaan!
Hoe ik tot een afdruk kom weet ik zelden op voorhand, “…frankly my dear I do not give a damn…”.
De inhoud, het verhaal dus, en mijn stemming van het moment bepaalen hoe ik een afdruk maak. Het kan gerust zijn dat een gisteren gemaakte afdruk van één bepaald negatief volledig anders is dan de afdruk van eergisteren, en over morgen spreek ik belange nog niet.
De Duitsers noemen dat zo schoon „Finger spitzen Gefühl”, ik vindt dat het beste ‘gevoel’ om met een negatief de doka in te duiken.
Natuurlijk is er ‘techniek’ nodig, maar dat is als met taal, de spraakkunst en de grammatica, de stijl en inhoud zijn een ander paar mouwen en ZEER persoonlijk.

Doe voort en kijk niet om,

Philippe