Hallo gasten,

ik kom jullie nog eens lastig vallen met mijn onwetendheid....

De situatie is als volgt:

opname materiaal: rolleiflex gx
negatiefmateriaal: 90% tri-x , 10% fp4
ontwikkelaar: d-76 of rodinal
vergroter: durst m-605 diff.

als ik al mijn boekjes-studiemateriaal moet geloven belicht de film wat ruimer 1/3 tot 1/2 stop? bij normale contrastomvang? 4-7 stops?

Wat ik meestal doe met een contrastbereik tussen donker en licht van max 7 stops= normaal ontwikkelen, msschn een klein beetje langer ontwikkelen om compensatie van diff. vergroter. ongeveer 12 minuten ontwikkelen. is dat redelijk?

Bij laag contrast ( max 3 a 4 stops) doe ik het volgende: belicht ik ongeveer het grijs in het onderwerp en laat mijn iso instellingen staan. dus circa 250, 320 asa. vervolgens ontwikkel ik een 25 % langer.

idem voor hoogcontrast, langer belichten, vervolgens circa 25 % korter ontwikkelen.

MAAR: als ik de verificatiemethode toepas van 'lees het negatief boven de krant en kijk naar de hoge lichten, letters die net leesbaar moeten zijn, zie ik dat er teveel dichtheid is id hoge lichten. dit komt frequent voor in mijn negatieven, maw: mijn belicht en ontwikkeltechniek is niet echt op punt. verre van: perfect onder de knie!!!

Zijn mijn ontwikkeltijden te lang? sommigen zweren bij eerder kortere ontwikkeltijden...
Op den duur weet je het gewoon niet meer. Ik wil me terug concentreren op het beeld ipv van constante bijsturing bij het ontwikkelen.

Moet ik terug testbeelden maken?
Misschien moet ik gewoon eens passeren bij iemand die er echt kaas van gegeten heeft, een kenner die mijn negatieven eens bekijkt en kan corrigeren waar nodig.

Je kan toch moeilijk een perfecte test-omgeving nabootsen. Want iedere situatie waarin je gaat fotograferen is toch verandelijk van contrastomvang-intensiteit? soms een contrastarme scene, hoogcontrast, etc.
je kan dit toch moeilijk allemaal simuleren in testmateriaal? Is toch onbegonnen werk? Of ben ik zo verkeerd?

Wie biedt mij enig inzicht?

Ik woon in Brussel, als iem. me eens raad wil geven, kan ik en wil ik zeker eens passeren! ( liefst in BelgiŽ...)

Mvg,

Jelle