Hier op het forum worden zaken vaak erg uit hun verband getrokken. Dat komt doordat over de 2 aspecten die er werkelijk toe doen bij het maken van een foto niet echt veel geschreven kan worden. Maar afgelopen weekeinde heb ik samen met een aantal anderen in de doka gestaan om negatieven van divers pluimage af te drukken. En deze sessie heeft me weer gesterkt in mijn overtuiging. Wat er werkelijk toe doet, is waar je de camera op richt en op welk moment je het knopje indrukt. En als 2e, hoe je van het verkregen negatief een afdruk maakt. Met deze 2 onderdelen van het proces en de keuzes die daarmee verbonden zijn wordt 95 % van de foto bepaald.

Ga met deze wetenschap aan de gang. Mijn advies is aan beginners en diegene die het spoor bijster zijn wat betreft belichten / ontwikkelen, DOE WAT IN DE GEBRUIKSAANWIJZING STAAT. Denk je nu werkelijk dat kodak of ilford je om de tuin proberen te lijden door foutief op het doosje een asa getal te zetten ? Idem voor het zakje D-76 ?
Als je niet uit je lichtmeting komt. Gebruik dan een opvallende lichtmeting met het bolletje. Ga op de plek van je onderwerp staan richt het ding op de lens van de camera en neem een meting die je zonder slimmer te willen zijn op je camera instelt.

Kortom steek je energie in zaken die er werkelijk toe doen.

Helaas voor jou woon ik een heel eind van Brussel vandaan. Maar dat neemt niet weg dat je van harte welkom bent om te zie hoe ik het aanpak.