Als je hoge lichten te dicht zijn, minder ontwikkelen.
Je voert al een lichte overbelichting uit, dus meer ontwikkelen lijkt me niet aan de orde.
Hoe printen je negatieven ? Filter / Nabelichten ?

gr. Marc

PS: Of een scene veel of weinig contrast heeft, is alleen goed vast te stellen met een spotmeter.

Hallo Marc,

Dat meet ik met de spotmeter van mijn F-100, als ik hem bij me heb...
Maar als ik afdruk, kom ik meestal aan een korte belichtingstijd, 6a 10 sec lucht, opening F 8.... Dat vind ik zo bizar, wetende dat mijn hoge lichten altijd wat teveel dichtheid bevatten, kan ik op een redelijke tijd afdrukken, zelfs korte tijd.
Misschien moet ik in het vervolg een stopje langer belichten dan gemiddeld grijs gemeten. in het geval van contrastomvang van 7 stops.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet altijd meet met de spotmeter van de F-100, soms te omslachtig. Dan durf ik mijn integraalmeter te gebruiken van de rollei, maar meet ik in verschillende zones en probeer het dan een beetje te interpreteren... In feite zou ik me een goeie portable spotmeter moeten aanschaffen. Wat kost zoiets? welke? want occasie vind je dat niet gemakkelijk.

En, Gary waar woont u? ik wil atijd eens afspreken.

Merci voor jullie respons maar ik ben nog geen stap verder.... hehe is jullie schuld niet hoor!
ik weet dat het hier gaat in feite over alles dat te maken heeft hoe een redelijk beeld af te drukken, te bekomen.

ciao