In wezen borduur ik op het advies van Gary door.

Ga uit van de richtlijnen van de fabrikant als uitgangspunt en de materialen die jij noemt zijn goed om mee te beginnen. Als lichtmeter prefereer ik de lichtmeter met het bolletje (invallend licht).

Nu komt het belangrijkste punt; de keus van je licht en onderwerp voor een test-serie.
Zorg er voor dat het licht normaal is; een dag met blauwe lucht en wat witte wolken.
Gebruik licht van de zijkant (schaduw-werking)
En dan het onderwerp.
Zorg dat je het invallend licht eenduidig kunt meten; dus dat je niet zelf in een schaduw-gebied staat.
Zorg dat je het gebied van licht naar donker in beeld hebt. Dus de witte wolken zorgen voor de hoge lichten, zorg dat er doortekende schaduwen in je onderwerp zijn.
Zorg er voor dat er detail en grotere vormen in je beeld zijn.

Zorg dat je camera op statief staat

Zorg dat het diafragma van je objectief op goede weergave F=8 of f=11 staat.

Zorg dat je objectief schoon is.

Nu neem je een serie opnamen bij de belichtingswaarde bij opgegeven ISO waarde van de film, en 1 stop overbelicht en 2 stop overbelicht.

Deze testserie kun je een aantal malen herhalen. Je ontwikkelt de film en het resultaat ga jij vergroten en je stuurt een testserie naar anderen voor een beoordeling ( al dan niet met je eigen proefstrookjes). Je kunt mij ook zo een testserie toezenden.

Het doel is om het proces eenmaal goed op de rails te hebben. Daarna kun je gaan varieren en spelen met de materialen, zodat het resultaat een eigen gezicht krijgt.

Jed