Quote Originally Posted by dionysos View Post
MAAR: als ik de verificatiemethode toepas van 'lees het negatief boven de krant en kijk naar de hoge lichten, letters die net leesbaar moeten zijn, zie ik dat er teveel dichtheid is id hoge lichten. dit komt frequent voor in mijn negatieven, maw: mijn belicht en ontwikkeltechniek is niet echt op punt. verre van: perfect onder de knie!!!
Jelle, wat ik in je hele verhaal eigenlijk mis, is of je ook problemen hebt met het afdrukken van die hoge lichten...

Als dat niet het geval is, en je b.v. zelfs geen pre-flash van het papier nodig hebt om ze goed af te drukken, hooguit alleen wat doordrukken, zou ik mij over de "kranten-test" helemaal geen zorgen maken. Die test kan haast niet anders dan een zeer globale zijn in vergelijking met een echte meting door een densitometer. En zelfs in dat laatste geval, is de enige echte maatstaaf voor een - voor jouw! - correct negatief, of je het zo kan afdrukken als je voor ogen hebt / had.

Er is geen (technische) vervanging voor je eigen oordeel!

Overigens, als bij die hoog contrast situaties langer belichten en -25% ontwikkelen nog niet voldoende is, kun je wel eens naar -35 to -40% gaan (met bijbehorende langere belichtingstijd), in mijn ervaring maakt dat nog best veel verschil met die -25%.