Jed.
Mijn bedoeling van deze tread was eigenlijk maar , vroeger dacht ik dat de scherpte van een film of print echt alleen afhankelijk was van de korrel , kleine korrel , goede scherpte.
Maar als jij dan zegt dat scherpte= vermogen om fijne details te weergeven= is dat dan de detail of contourscherpte die ik bedoelde.
En dat bij begrip acutance de korrel een rol speeld.

Huub.
Tot nu toe heb ik voor het grootste deel altijd met kleinbeeld gewerkt en afgedrukt op 30x40 , maar wil nu graag naar 40x50 en 50x60 gaan om af te drukken , maar zou dan wel met een middenformaat 6x4.5 gaan werken.
Mijn gedacht was dan.
Zelde film als in kleinbeeld , zelfe formaat van lenzen 24mm en 40mm in 120 film. Heb vroeger als ik de testen gedaan heb voor het zone systeem ook de testen voor 6x4.5 gedaan , en kwam tot dezelfde aantal stops die ik op mijn neg. en afdruk kreeg.
Maar als ik dus moet gelofen dat als men zegt dat men niet met dezelfde ontwikkelaar kan werken als met kleinbeeld als voor met 6x4.5 , wat moet men dan geloven.

Maar als men dan vroeger altijd met klenbeelds gewerkt heeft en men altijd veel aandacht besteet heefd aan de scherpte , door hyperfocaal schert te stellen en in compinatie met de lens die ik gebruik alles scherp kan krijgen vanaf ongeveer 30cm voor de lens en men dezelfde manier dan werk gebruik voor 6x4.5 zou dat dan toch ook wel moeten gaan zou ik zo denken.
En aan mijn belichting zal het ook zeker niet liggen , want die is voor mij zeker in orde , zeler als men met de testen 9 stops op neg. kan krijgen.
Ludo.